tisdag 12 april 2011

Så blir det operation då...

Igår kväll var jag på Spine Center och fick träffa min ryggdoktor.
Det bestämdes då att jag ska opereras i ryggen inom 1-2 månader (kötiden kan säkert ändra ttidsramen om jag har otur, men ändå).

Så vad är det då som ska opereras i ryggen?
Jo mellan kota L4-L5 har jag en disk som är degenererad och nästan svart, den disken kommer de byta ut mot en protes i Titan. En ganska stor operation som min doktor fick låta som det inte var svårare än att byta ett däck :)
Skillnaden med en sån här operation mot en steloperation är att vid en steloperation ökas belastningen på de omkringliggande friska kotorna och diskarna och då kan man på sikt få problem med dem istället.
Vid insättning av en protes behåller man rörligheten i ryggen och det blir ingen ökad belastning på de omkringliggande kotorna och diskarna.

Jag känner just nu en mycket skräckblandad förtjusning över detta.
Har aldrig blivit vare sig sövd eller opererad så detta är helt okänt territorium för mig...

Förhoppningen med denna operation är att jag ska bli helt återställd och få tillbaka min livskvalitet.

3 kommentarer:

  1. Det låter ju kanon!!!! Synd bara på den långa väntetiden då jag vet hur länge du fått vänta på att bara få komma dit du är idag. Du vet att vi alla håller tummarna för dig. <3

    SvaraRadera
  2. Man sover så sköönt! Blir nog jobbigare efteråt. Skönt att det äntligen händer något. Jätte Kram från Ölsta

    SvaraRadera
  3. Hej jag står inför samma sak: Har två svårt degenerade diskar C5 och C6 och vill INTE stelopereras. Hur har det det gått för dig och var operades du? Mycket tacksam för svar till yngve.levin@gmail.com

    SvaraRadera