tisdag 26 april 2011

Härligt väder och funderingar




Vilken härlig Påskhelg vi har haft!
Vädret har varit helt fantastisk, runt 20 grader varm varje dag och soligt! där vi bor blåser det nästan jämt, men det har ändå varit så varmt och härligt!
Vi har haft tid att umgås med våra nära och kära, suttit ute och fikat, ätit och grillat - mer sånt!

Men det jag tänker på ibland och som egentligen är ganska hemskt, det är hur man efter så lång tid med värk har blivit van på något sätt, att denna konstanta smärta har blivit ett normaltillstånd i min vardag - jag kan sitta och äta, prata och skratta med vänner samtidigt som värken river igenom hela min kropp och den jag pratar med har ingen aning om vad som pågår inne i mig... det är så svårt med en "skada" som inte syns.... jag undrar om det är därför man ofta blir misstrodd av personer inom vården, eller människor man inte känner så väl - det syns ju inte på mig, jag visar det sällan utåt, utan jag "biter ihop" och kör på... det syns ingenting på mig, alltså måste jag vara frisk... detta gäller ju givetvis alla sjukdomar som inte syns på utsidan... syns det inte, så finns det inte för de som står på utsidan....

Men oj vad den finns....och den är så utmattande och emotionellt uttömmande att jag ofta på eftermiddagen/kvällen ramlar ihop till en liten våt pöl i soffan/sängen och inte kan förmå mig till något mer och jag vill bara sova, men kan jag sova? nehej då, så bra ska vi inte ha det! nu ska vi ligga och vrida oss i smärtor i några timmar och när jag äntligen lyckats somna, ja då kanske jag rör mig i sömnen och pang! så var jag vaken igen....
Bit ihop eller bryt ihop

Just nu väntar jag på det ödesdigra brevet från Spine Center då jag ska få ett operationsdatum... det är med skräckblandad förtjusning jag väntar på detta. När det brevet har kommit blir operationen helt plötsligt så mycket mera verklig, fjärilar i magen är nog det minsta jag kommer ha - flodhästar som skenar kommer nog vara en mer passande känsla :)
Men oj vad bra det kommer bli efteråt! jag har i alla fall 87% chans att bli helt, HELT återställd, det är ganska bra odds tycker jag!
Allt runtomkring, att bli sövd, operationen i sig, sjukhusvistelsen, den jobbiga rehaben, försöker jag skjuta undan - inte tänka för mycket, bara göra, det kommer bli bra!

1 kommentar:

  1. Hej! Kul att du kikade in!!
    Ska följa din väg till frisk rygg!
    Tråkigt :( men hoppas det blir bra!!

    kram Hannah

    SvaraRadera